×
Allmänna villkor för Tido
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller för avtal med Tido. Avtal om tjänst ger kunden rätt att nyttja tjänsten varvid dessa allmänna villkor och, i förekommande fall, särskilda villkor samt eventuella tilläggsvillkor ska gälla för sådan tjänst.
Tjänst avses tjänst och i förekommande fall tilläggstjänst.
Med Kund avses den fysiska eller juridiska person som ingått avtal om tjänst med Tido och köper tjänsten av Tido.
Med Tido avses bolaget som ansvarar för avtalet med kunden.
2.Tjänsten
Om de tjänster som omfattas av kunds abonnemang utnyttjas otillbörligt eller strider mot det som står i avtalet,
förbehåller sig Tido rätten att stänga eller begränsa såväl användning som tjänster.
En förutsättning för att tjänster ska kunna levereras är att kunden innehar för ändamålet nödvändig
utrustning.
3. Kunduppgifter, nyttjandeuppgifter
Med kunduppgift avses uppgift om tjänsten, såsom namn, adress, telefonnummer eller organisationsnummer och annan uppgift om kunden.
Med nyttjandeuppgift avses uppgift som rör en särskilt tjänst såsom tid, omfattning och tekniska data.
Uppgifter behandlas för att tillhandahålla tjänst, fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, för registervård samt för att marknadsföra varor och tjänster från Tido. Kunduppgifterna ska inte lämnas ut till tredjeparts företag.
I samband med uppfyllande av skyldigheter enligt lag eller annan författning föreligger alltid rätt att lämna ut kund- och nyttjandeuppgifter.
3. Betalning
Kunden ansvarar för användningen av tjänsten och är skyldig att betala avgifter för användning av Tido. Avgifter för respektive tjänst framgår av vid var tid gällande prislista. Tjänstens avgifter börjar gälla efter det att Tido meddelat kunden bekräftelse på tjänsten till utgången av påbörjad hel debiteringsperiod. Därefter förlängs avtalet automatiskt med en ny debiteringsperiod. Debitering av återkommande avgifter sker i slutet av varje månad efter utnyttjande av tjänsten. Betalning sker mot separat faktura. Kreditbedömning av kunden kan komma att utföras.
Sker inte betalning i rätt tid har Tido rätt att av kunden, förutom räkningsbeloppet, fordra ränta enligt räntelagen och ersättning för de kostnader som är förenade med dröjsmålet. Påminnelseavgift kan även komma att faktureras på nästkommande faktura.
4. Avstängning
Om kunden bryter mot de angivna bestämmelserna har Tido rätt att stänga tjänsten. Kundens betalningsskyldighet kvarstår dock tills dess avtal upphör vid debiteringsperiodens slut.
5. Överlåtelse
Kunden får ej överlåta avtalet utan skriftliga medgivande från Tido.
6. Uppsägning
Avtalet gäller tillsvidare om inget annat avtalades med tre månaders varsel. Uppsägning ska ske skriftligen till Tido. Upplupna avgifter regleras i samband med att avtalet upphör.
Tido har rätt att omedelbart säga upp avtalet, alternativt stänga av tjänst, om kunden på ett påtagligt sätt missbrukar tjänst eller om betalning inte inkommit senast på fakturans förfallodag.
7. Force Majeure
Följande omständigheter utgör exempel på befrielsegrunder om de medför att avtalets fullgörande hindras eller blir oskäligt betungande: Arbetskonflikt och varje annan omständighet som parterna inte kan råda över, såsom eldsvåda, krig, mobilisering eller militärkallelser av motsvarande omfattning, sabotage, förstörelse, olyckor, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp, knapphet på transportmedel, allmän varuknapphet, inskränkningar i tillförseln av drivkraft samt fel eller förseningar av leveranser från underleverantörer som orsakats av sådan befrielsegrund.
8. Ansvarsbegränsning
Tido ansvarar ej för innehållet i den information som kommer in i systemet. Tido är inte heller skadeståndsskyldig om någon behörig eller obehörig gör intrång i kundens eller annans datorresurs och skaffar tillgång till, förstör eller förvanskar information. Allt det som publiceras eller skickas från tjänsten är abonnenten personligen ansvarig för. Kunden får inte använda tjänsten på ett sådant sätt att avsevärda olägenheter uppstår för Tido eller någon annan. Kunden ska hålla Tido skadelös för krav riktade från tredje man mot Tido pga användningen av tjänsten.
Tido är inte skyldig att ersätta kunden för kostnader, förlorade intäkter, skador, skadestånd eller andra direkta eller indirekta skador, följdskador eller andra person-, sak- eller förmögenhetsskador som kunden drabbas av på grund av fel, avbrott eller tillgång till Tido. Detta gäller även om skadan orsakats av tredje part.
9. Ändring av villkor och avgifter
Tido har rätt att ändra dessa allmänna villkor med tre månaders varsel. Ändringar ska inte avse redan debiterade avgifter.
10. Tvist
Tvist vid tolkning eller tillämpning av detta avtal ska avgöras av svensk domstol enligt svensk rätt. Tvist kan även prövas av allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas. Allmänna reklamationsnämnden prövar inte tvister som rör enbart underlag för fakturering av tjänster.